autorica: Gordana Arh
Članak je objavljen u magazinu Lisa
Preuzimanje odgovornosti za svoj život najbolja je terapija poslije razvoda. Nakon što je i sama prošla to bolno iskustvo, Nadja Skazlić shvatila je da drugim ženama može biti rame za plakanje.

Tisuće se brakova u ovom trenutku raspada. Tisuće je žena u istoj bolnoj situaciji i velikoj većini treba netko tko će ih podržati, tko će im ukazati na to da osjećaji koji ih zbunjuju nisu specifično njihovi, nego da i mnogi drugi to osjećaju i da je to normalno. Ponekad je dovoljno dati im do znanja da smiju pokazati tugu i ljutnju, biti shrvane, da ne moraju biti superžene i prekid braka ‘progutati’ kao da se ništa nije dogodilo. No pritom ih valja upozoriti i na to da nema pomaka nabolje bez preuzimanja odgovornosti za svoj život.

Upravo na to rastavljenim ženama ukazuje Nadja Skazlić, žena bogatog životnog iskustva, koja vodi školu osobnog razvoja ‘Novi život nova ja’ i u sklopu nje poseban program ‘Nakon prekida’. Sa ženama radi individualno, grupno ili kombinirano, a često ih vodi i na izlete uz meditacije i energetske vježbe na raznim lokacijama u prirodi. “Podržavam vas i potičem, pomažem da vidite iluzije i samozavaravanja te da otkrijete svoju snagu i potencijale. Ne podržavam status jadnice, već vas motiviram da izađete iz tog stanja u kojem ste sada i oblikujete kvalitetan i ispunjen život”, poručuje Nadja svojim potencijalnim polaznicama. Ispričala nam je i kako se počela baviti ovim poslom. “Moj poslovni put je dobra osnova za ovaj rad, dao mi je mnoge resurse. Deset godina radila sam kao učiteljica, sada sam već dvadeset godina poduzetnica. Kako se moje školovanje za terapeutkinju približavalo kraju, razmišljala sam što svijetu mogu dati, koja su to moja specifična iskustva. Gledala sam žene koje je prekid izbacio iz tračnica i točno sam znala kako im je, a s vremenom i iskustvom sve sam bolje razumjela i zašto”, kaže Nadja Skazlić i dodaje kako se neki ljudi nakon prekida brzo snađu, a nekima se sruši cijeli svijet. I sama je prošla razvod nakon gotovo 25 godina braka.

Srednjoškolska ljubav

“To je bila srednjoškolska ljubav. Rano smo se vjenčali, imala sam 21 godinu. Osobe koje tako rano uđu u brak imaju specifičnu dinamiku, potrebe, navike, osjećaje… Prekid tako bliske i jake veze ostavio je trag. Počela sam preispitivati baš sve. Krenula sam od početka, gradila novi svjetonazor, upoznavala sebe. Tko sam ja sada? Tko želim biti? Kakav život želim za sebe? Ta su se pitanja neprestano rojila u mojoj glavi”, iskreno kaže Nadja. Svakoj klijentici, kaže, pristupa drukčije, jer je svaka u drukčijem stanju i ima specifične potrebe. No najvažnije je da prihvate svoje stanje i osjete da imaju podršku, da nisu same, da su i mnoge druge žene u sličnoj situaciji. Neke žene žele raditi u grupi, a neke individualno. “Iako u grupi ne otvaramo osobna pitanja i ne govorimo o detaljima svake od njih, mnogima je taj program osnaživanja donio povezivanje sa svojim resursima, novi polet, razumijevanje svoje uloge u vezi i prekidu. Njegovanje objektivnog pogleda bez osuđivanja i prosuđivanja sebe i drugih, ali i kontakt sa svojim osjećajima, a ne bježanje od njih – to je vrlo važno”, ističe terapeutkinja. Njezine klijentice su, kaže, najčešće obrazovane samosvjesne žene koje su imale ili imaju karijeru, razne interese i iskustva, ali ih je neki veći gubitak ili strah od gubitka izbacio iz cipela i osjećaju se nepotpuno. “Nešto im nedostaje, kao da nisu povezane sa svojom snagom koju su imale nekad”, kaže Nadja. Većina ih se Nadji javi po preporuci ili nakon što je upoznaju čitajući tekstove na njezinu blogu (www.nadja.hr). Blog je, ističe, počela pisati kako bi podijelila svoja iskustva i razmišljanja, kako bi je upoznali i prepoznali oni kojima odgovara njezin senzibilitet, oni koji se prepoznaju u primjerima i tekstovima. Što ženama najteže pada kod razvoda, odnosno prekida veze? “Svaka žena ima svoju specifičnu povredu. Prekid aktivira strahove od odbacivanja i napuštanja kojih nismo ni bili svjesni. Tek onda postaje jasno da su neke pristajale na sve samo zato što ne mogu biti same, da su se neke gasile i povlačile zbog osjećaja nedostatnosti, da su glancale svoj pefekcionizam da ih se ne bi odbacilo. Ili su sve činile same da ih se ne bi napustilo. Neke tek prekidom osvijeste da nisu ni imale sebe i da su težile stapanju s partnerom. Učenjem o tome razumiju zašto je do prekida došlo i koji je udio u prekidu njegov, a koji njezin. Dok to ne nauče i iskustvenim vježbama ne osjete u tijelu novo željeno stanje, bol ih drži u šaci i čeznu za tim da se vrate natrag. Iako razum shvaća da je to možda nemoguće, ta rana je preteška i vuče natrag u simbiozu. Ljudi koji imaju drukčiju strukturu to ne mogu razumjeti”, objašnjava Nadja i dodaje kako je njezin zadatak da im bude podrška u akutnoj fazi, ali i da im usput pomogne izgraditi čvrste temelje kako bi uzele život u svoje ruke te iz svega iznjedrile novu snagu, osobnu moć te kako bi ispunile svoje snove.

Savjeti za prvu pomoć nakon prekida veze ili braka

1 Važno je znati da niste same – brojne osobe upravo sada prolaze slična iskustva.

2 Budite nježne prema sebi i čuvajte se. Brinite se o sebi. Dobro jedite, spavajte, njegujte se. Pokrećite tijelo, vježbajte, hodajte, odlazite u prirodu… Nije vrijeme za teške pothvate.

3 Prihvatite da je sada vrijeme za to. Pod stresom ste, pažnja vam je nestalna, osjećaji se brzo izmjenjuju. Osjetite tugu, ljutnju, bijes i čežnju, nemojte ih izbjegavati.

4 Prijateljima i rodbini recite sve što vam dolazi, netko treba slušati tu bujicu riječi. Važno je da vas se čuje. No njihovi savjeti mogu biti subjektivni, u najboljoj namjeri mogu više odmoći nego pomoći. Potražite pomoć stručne osobe i uključite se u grupe podrške.

5 Preuredite stambeni prostor. Promijenite raspored namještaja, unesite nove boje, uzorke, biljke… Stvorite svoj dom.

6 Što prije počnite kod kuće organizirati druženja kako bi prostor dobio novo značenje, kako radost i užitak ne biste vezivali samo uz partnera. Ima života nakon prekida, oblikujte ga kako želite.

7 Bivšeg partnera ostavite na miru. Nemojte pratiti što radi i kamo ide. U terapeutske svrhe pišite mu pisma u kojima iznosite svoje uvide i osjećaje, ali mu ih nemojte slati. Važno je da taj emocionalni naboj izađe iz vas na papir, to je vaša terapija. Nepotrebno je s njim ulaziti u rasprave, samo ćete se dodatno povređvati.

8 Ako ste vi prekinuli i povrijedili partnera, poštujte njegovu bol i njegove granice.

9 Ako ste vi ostali u stanu, pazite na svoje granice. Ne može vam bivši partner dolaziti kad hoće i ostati koliko hoće. Može doći po djecu u točno određeno vrijeme i to je to.

10 Inzistirajte da bivši partner ispunjava svoje roditeljske dužnosti. Prekinuli ste partnerstvo, a ne roditeljstvo. Djeca trebaju od oboje i dalje dobivati svu pažnju, podršku, ljubav i brigu.

11 Ne opterećujte djecu detaljima vašeg odnosa, ne koristite ih za međusobna nadmetanja. Ne govorite im protiv drugog roditelja. Djeca imaju pravo na oba roditelja, nedopustivo je zakidati ih za to pravo.

12 Neka svatko ima svojeg odvjetnika.

13 Podijelite se brzo i kvalitetno. Ne gubite vrijeme na prepucavanja. Što prije izađite iz te situacije.

14 Nemojte odustajati od svojih prava i imovine, također poštujte partnerova prava.

15 Zaštitite dječja prava, nemojte odustajati od alimentacije (ponos je često glup) i roditeljskih obaveza partnera (‘Mogu ja sama’). Vi ste odgovorni za to da djeca dobiju sve što im treba i od vas i od drugog roditelja. Borite se za njih.

16 Kod njega djeca trebaju imati svoju sobu, igračke, knjige, sve kao kod vas. Imaju dva doma i dvije obitelji.

17 Imajte svoj tim podrške. Dječji psiholog, učitelji i odgajatelji, vaš terapeut, odvjetnik, obitelj i prijatelji – svatko ima svoju ulogu.

18 Sa svojim terapeutom gradite osobnu moć, pripremajte se za susrete, rasprave i dogovore. Upoznajte svoje emocije, nađite u sebi sigurno mjesto. Da, boljet će, to je normalno. Prvu godinu bit će jako teško, a drugu lakše. Ne morate sami prolaziti kroz to.

19 Bez obzira na to koliko godina imate, pred vama je novi život. Prekid je novi početak, imate priliku oblikovati život kako želite.

20 Na web stranici www.nadja.hr preuzmite besplatnu PDF knjižicu sa savjetima za prvu pomoć nakon prekida. Tu su savjeti za vas i savjeti za obitelj i prijatelje. Knjižica ima 27 stranica.

ČLANAK JE OBJAVLJEN U MAGAZINU LISA I NA PORTALU SRETNA.HR

Izvor fotografije: Sretna.hr

Powered by Facebook Comments